Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Obchodník se smrtí

19. 5. 2007
Obrazek Na světě připadá jedna zbraň na každého dvanáctého člověka, otázkou je, ...jak ozbrojit těch jedenáct ostatních. Tahle věta zazní v úvodu nového filmu Andrewa Niccola (Gattaca) a je následována sondou do oběhu střeliva, která je chytrá, krásná a pichlavá zároveň. Už jen tahle scéna stojí za ty peníze, co dáte za vstupenku. Ve filmu se seznámíte s mladým Rusem Yurim Orlovem (to ale není jeho skutečné jméno), který se s rodiči přestěhoval z Ukrajiny do New Yorku, kde pracoval v rodinné restauraci. Brzy ho ale přestalo bavit vaření boršče a ve čtvrti plné gangsterů si rychle uvědomil, že kromě jídla mají lidé i další neodbytné potřeby.
Cesta dlážděná prázdnými nábojnicemi mu přinesla všechno, po čem toužil. A taky spoustu věcí, které nechtěl nikdy vidět... Takhle by se ve zkratce dal popsat děj Obchodníka se smrtí. Zní to hodně schematicky a voice-over Nicolase Cage, který nám to všechno vypráví jako nepřetržitou sérii flashbacků, působí trochu "levně", ale nenechte se zmást. Už ta úvodní titulková sekvence v sobě nese poselství, které ze sebe mnohé jiné snímky, ve kterých si Hollywood hraje na válku, nejsou schopny vymáčknout.
Zároveň vás první minuty přesvědčí o tom, že k velkolepě pojatému filmu dnes postačí i těch skromných 42 milionů dolarů, které Niccol vydupal - Obchodník se smrtí je převážně upovídané drama, ale díky akčním vsuvkám se nestihne nudit ani ten nejotrlejší fanoušek Ramba. Ve chvíli, kdy začnou kulky opouštět hlavně, se Niccol snaží zachraňovat situaci dynamickou kamerou a šťavnatými filtry. V ostatních případech pak film drží na úrovni a všechny jistě potěší, že Cage znovu dokazuje, že ještě nepatčí do starého železa.
I ostatní herci zdatně žonglují se smrtonosnou kombinací černého humoru a vážných témat, která se vám zaryjí do lebky s větším důrazem než každodenní zprávy o masakrech v Iráku. Někomu by se mohlo zdát, že zpracovat podobné téma je legrace, ale Niccolovi dá hodně práce, aby každý hřebíček uhodil přesně na hlavičku. Obchodník si tak nehraje na nějaké kázání, neznásilňuje své téma, pokud to není ku prospěchu celku, a zůstane vám v hlavě pěkně dlouho. A bude vás tam hlodat, jak už to takové filmy dělají.

9/10
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář