Mechanický pomeranč
15. 4. 2007
Sex, rvačky, krádeže, zpívání, stepování a násilí. Chuligán a týpek s buřinkou na hlavě má svůj vlastní styl, jak se dobře pobavit. Obvykle však s tragickými následky pro ostatní. Alexova proměna z amorálního fracka na řádného občana s vymytým mozkem a zase zpátky, je základním kamenem šokující futuristické vize budoucnosti, jež je Kubrickovou adaptací novely Anthonyho Burgesse. Nezapomenutelné záběry, dokonale zapadající hudební doprovod a fascinující surový jazyk Alexe a jeho kámošů - to jsou atributy, pomocí nichž Kubrick vytváří úchvatný příběh o naprosté ztrátě morálky.
O zfilmování knihy Anthonyho Burgesse se uvažovalo již v polovině 60. let, tedy několik let po jejím vydání. Partu násilníků měli hrát členové The Rolling Stones a jejich vůdce Alexe pochopitelně Mick Jagger. Doba však na takový film ještě nebyla zralá a bylo by možné natočit jen nízkorozpočtový snímek pro klubovou distribuci. Filmová práva tehdy koupila malá produkční společnost, která je později prodala Warner Bros. A pododobně, jako o deset let dříve Vladimir Nabokov sám napsal filmový scénář Lolity, taky Burgess původně zadaptoval Mechanický pomeranč. Oba scénáře byly ale shodně odmítnuty a jejich psolední verze vytvořil Stanley Kubrick.
Režisérova poutavá představa nepříliš vzdálené budoucnosti je v některých drobnostech zábavně zastaralá a násilí, za které byl film při svém uvedení ostře kritizován, je podle současných měřítek velice krotké. Ale obraz bezcílně se potloukajících chuligánů je mrazivě aktuální, stejně jako ústřední téma snímku: křehkost lidské individuality a osobních práv člověka nepřizpůsobujícího se představám státní moci.
9/10
O zfilmování knihy Anthonyho Burgesse se uvažovalo již v polovině 60. let, tedy několik let po jejím vydání. Partu násilníků měli hrát členové The Rolling Stones a jejich vůdce Alexe pochopitelně Mick Jagger. Doba však na takový film ještě nebyla zralá a bylo by možné natočit jen nízkorozpočtový snímek pro klubovou distribuci. Filmová práva tehdy koupila malá produkční společnost, která je později prodala Warner Bros. A pododobně, jako o deset let dříve Vladimir Nabokov sám napsal filmový scénář Lolity, taky Burgess původně zadaptoval Mechanický pomeranč. Oba scénáře byly ale shodně odmítnuty a jejich psolední verze vytvořil Stanley Kubrick.
Režisérova poutavá představa nepříliš vzdálené budoucnosti je v některých drobnostech zábavně zastaralá a násilí, za které byl film při svém uvedení ostře kritizován, je podle současných měřítek velice krotké. Ale obraz bezcílně se potloukajících chuligánů je mrazivě aktuální, stejně jako ústřední téma snímku: křehkost lidské individuality a osobních práv člověka nepřizpůsobujícího se představám státní moci.
9/10
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář